Kameleon
Voor wie?
De Kameleon is er voor kinderen (5 tot 12 jaar) die psychiatrische problemen hebben. Je vindt het bijvoorbeeld moeilijk om met vriendjes te spelen of om op school goed mee te doen. Of je hebt vaak ruzie thuis. Je wordt snel boos of juist heel druk in je hoofd. Soms weten jij en je ouders ook nog niet zo goed wat er met je aan de hand is. Dan gaan we dit bij LUMC Curium onderzoeken.
De Kameleon bestaat uit 2 afdelingen, de dagbehandeling en een behandelafdeling (waar je blijft slapen). Op de Kameleon leer je om met jouw gevoelens en problemen om te gaan. Je leert ook wat goed gaat en wat niet en wat jij hier zelf aan kunt doen.
Wat ga je doen?
Als je bij de Kameleon komt, gaan we samen met jou en je ouders jouw doelen opschrijven. Wat wil jij kunnen na de behandeling, wat wil je anders gaan doen? Dit schrijven we op in een behandelplan. En we maken afspraken met je ouders over wat zij gaan doen.
Op de Kameleon leren we jou om beter om te gaan met je gevoelens, als je boos wordt of bang bent. En hoe jij beter met anderen om kunt gaan (je vriendjes, broers of zussen, je ouders en de juf of meester op school).
Je komt van maandag tot en met vrijdag naar de dagbehandeling, van half 9 tot kwart voor 3. Je eet dan tussen de middag op de Kameleon met alle kinderen en de therapeuten. Op woensdag blijf je tot half 1 en eet je tussen de middag thuis. Je gaat bij LUMC Curium naar school en therapie bij de ESB.
Soms heb je zoveel problemen, dat het beter is dat je een tijdje niet thuis slaapt. Dan blijf je bij ons slapen, van zondagavond tot zaterdagochtend. Op dinsdagavond mag er bezoek komen. Woensdagmiddag ga je na half 1 naar huis en kom je 's avond weer naar de Kameleon.
Hoe lang duurt het?
Dat is voor ieder kind anders. De meeste kinderen blijven ongeveer een half jaar tot 9 maanden op de Kameleon. Als je bij ons blijft slapen duurt de behandeling vaak langer, ongeveer een jaar. Soms krijg je daarna nog wel andere behandeling. Je gaat dan bijvoorbeeld na school nog naar een therapie of je krijgt thuis begeleiding.